Arahan

Selamat Datang ke Jejak Bejing. Blog ini dilancarkan pada tahun lepas, sekiranya terdapat pembaharuan pada setiap post atau terdapat post baru, semua akan dipos dengan tarikh lepas agar blog ini tidak kucar kacir. Sila klik pada 'older post' atau pada pautan di sebelah kanan bagi memudahkan segalanya. Jika terdapat sebarang soalan/komen, sila email kepada beiwaikita@gmail.com. Terima kasih.

*Sila emel FB masing-masing untuk admin add masuk ke dalam FBGroup Batch 2012

Sunday, June 12, 2011

Makanan

Makanan di Beijing sebenarnya sangat untuk dijumpai. Kini, sudah terdapat banyak pasaraya yang menyediakan makanan basah seperti daging dan ayam yang halal. 


Dan ini pula karakter halal, cara sebutannya adalah qingzhen, jadi untuk yang hendak membeli makanan basah seperti ayam atau daging, karakter ini perlu diambil kira..sebab inilah logo bagi muslim di China
Disekitar kawasan universiti , terdapat dua buah pasaraya besar yang menyediakan makanan ini, jadi untuk adik-adik yang bakal datang, usah resah dan gelisah yer.






Kami sebagai wakil senior akan sedaya upaya membantu adik adik yang bakal datang , malah disini kami sertakan karakter antara bahan-bahan yang TIDAK boleh dimakan


猪肉
猪油
狗肉
乳清粉
膨松剂
人造奶油
奶糖
明胶
酒精

Didalam kawasan asrama, pihak universiti telah menyediakan dapur yang berada di tingkat 1, 3 dan 4, maka para pelajar tidak perlu runsing untuk mencari tempat memasak. Pihak universiti telah menyediakan banyak fasiliti untuk pelajar Malaysia di Beijing.

Sebenarnya kita perlu rasa bersyukur kerana berada di tengah tengah kota raya Beijing, terdapat satu kawasan dimana kebanyakan penduduknya beragama Islam, Niujie 牛街 dan yang menyeronokkannya adalah disinilah terletaknya masjid, kedai daging, ayam dan pasaraya yang menjual barang halal. Tetapi perlu diingatkan tidak kesemua barang didalam pasaraya ini adalah halal, kami yang telah berada disini masih lagi mengamalkan sikap memerhatikan setiap kandungan makanan.






Dan yang paling menyeronokkan adalah apabila tiba hari raya korban, keadaan di kawasan Niujie ini akan sangat meriah. Pelbagai juadah halal yang dijual di sepanjang jalan. Kami sudah beberapa kali mencuba makanan tradisi cina yang halal terutamanya ketika hari raya korban ini.


Apabila sudah sampai ke Beijing, pastikan anda semua merasai itik panggang dan satay kambing yang halal.
Dalam pepatah China, ada menyebut jika ada sudah sampai ke Beijing, pastikan ada melakukan perkara-perkara ini iaitu memanjat Tembok Besar China, merasai itik panggang, melihat opera China atau kungfu ataupun tarian akrobatik negara China, baru melengkap diri anda yang sudah sampai ke China.



  
itik panggang disebut kaoya 烤鸭
sangat rugi jika tidak merasa itik ini
kerna rasa dan cara makannya sangat berbeza
dan nak tahu apakah perbezaan itu
kenalah cuba dulu!!




satay kambing ini sangat sedap
yang rou chuanr 羊肉串儿
ia tidak hanyir dan sangat sedap
cuba sekali pasti nak lagi..


Antara makanan lain yang popular di Beijing yang kebiasaanya akan dipesan oleh kami pelajar disini adalah:



宫保鸡丁 gongbaojiding
ayam yang dipotong dadu ditambah bersama kacang tanah 


辣子鸡丁lazijiding
ayam masak pedas


饺子jiaozi
yang inti 
sama ada dari sayur + telur
atau daging



兰州拉面 lanzhou lamian
lanzhou merupakan satu daerah di China
dimana kebanyakan penduduknya beragama Islam
dan menu popular mereka adalah mee ini

1 comment: